B2C или B2B онлайн магазин?
Вече ви представихме плюсовете от това да имате онлайн магазин. Тук можете да си ги припомните. Сега ще Ви представим двата основни типа онлайн магазини – B2C и B2B. Най-общо казано, понятието B2C (Business to Clients) обхваща връзката между даден бизнес и крайните потребители, докато B2B (Business to Business) е предназначено за връзката между бизнес партньори или между даден бизнес и корпоративни клиенти.
Ако се замислите, ще осъзнаете, че има много разлики между процесите B2C и B2B. Клиентите в двата случая искат различни неща и количества, имат различни бизнес интереси, купуват на различни цени.
Това е причината, поради която, ако сте продавач, не можете да предлагате онлайн продажби, като използвате една и съща платформа и за двата типа клиенти.
Какво искат клиентите (B2C)?
Потребителите търсят:
- да видят онлайн магазин с добър (модерен, интересен, цветен) дизайн;
- няколко снимки на всеки продукт в каталога, за да ги разгледат и преценят по-добре;
- подробни описания, включително ползите, които потребителите биха получили от продуктите;
- потребителска цена, отстъпка, бонус, подарък;
- различни методи за плащане;
- условия за доставка и безплатна доставка;
- опции за споделяне в социалните медии – за даден продукт, снимка или статия.
Какво искат корпоративните клиенти (B2B)?
Корпоративните клиенти искат:
- онлайн магазин с изчистен, опростен дизайн, който е лесен за навигация и използване;
- ако е възможно – снимка на продуктите в каталога на онлайн магазина;
- основните характеристики, които трябва да бъдат включени в описанията на продукта (размер, цвят, материал, от който е изработен, страна на произход и др.)
- цени на едро при закупуване на различни количества;
- документи за покупка – стокова разписка, фактура;
- различни плажни методи;
- условия за доставка и безплатна доставка възможност за избор поръчката да бъде доставена до посочено място или да бъде взета готовата поръчка (опакована, с издадена фактура) директно от магазина или склада на продавача – целта е да се спести време;
- отложени плащания.
- интеграция с програма за управление на инвентара, която се използва за проследяване на продажбите, складовите наличности и броя поръчки на клиент;
- фактуриране – възможност за издаване на фактура за всяка поръчка;
- диференциране на клиента – това е опция, която ви позволява да предложите различна отстъпка на всеки клиент (в бизнеса отстъпките често се договарят след преговори, много срещи и изчисления и т.н., поради което е логично B2B онлайн магазините да нямат фиксирана отстъпка, валидна за всички клиенти).
Когато започнете да продавате, помислете добре на кого искате да продавате – потребители или корпоративни клиенти. На дребно или на едро? Ако смятате, че и двата пазара попадат в обсега на вашите интереси, използвайте две платформи за онлайн магазини – B2C и B2B, с ясно очертани разлики. Така инвестициите ви ще са по-големи, но ще си спестите неприятни моменти, свързани с поръчките, ще проявите уважение и към двете си целеви групи, ще улесните процеса на поръчка и ще имате по-диференцирани бази данни, които са особено ценни от маркетингова гледна точка.
Нито един бизнес не може да продаде всичко на всеки. Започнете със следните въпроси: „На кого искам да продавам продуктите си? На кого мога да ги продам? Защо?". След като стигнете до отговорите, вие ще бъдете на половината път до целта. За другата половина може да разчитате на Composity.