Персонализиране на онлайн пазаруването

Veronika Krasteva
3 min
Персонализиране на онлайн пазаруването

Ще замени ли онлайн пазаруването някога истинското офлайн пазаруване? Ще изчезнат ли физическите магазини в един момент и ще бъдат ли заменени от електронни?

Може би е невъзможно да се правят подобни прогнози, но можем да сме сигурни в друго – онлайн пазаруването ще става все по-персонализирано, по-лесно и предпочитано. За потребителите, пазаруващи през Интернет, ще бъде все по-приятно и по-лесно да пазаруват от хола или офиса си. Пазаруването през мобилно устройство – таблет или смартфон – също е повече от удобно с новите мобилни приложения и решения.

Възможностите на електронната търговия са безкрайни – има разнообразие от платформи за електронни магазини, видове промоции, ценови диапазони, модели и маркови продукти, маркетингови дейности... От всичко това най-много печелят потребителите, защото не малка част от онлайн търговците се „бият“ за тях и опитват всичко, за да ги привлекат да станат техни клиенти.

Как онлайн търговците могат да увеличат редовните си клиенти и сумите, които харчат? Истината е, че пазаруването става все по-персонализирано, което се харесва на клиентите и помага на търговците.

Какво означава персонализирано пазаруване? Когато се използва, всички потребители пред компютрите си виждат различни неща по едно и също време и на един и същи уебсайт или онлайн магазин. Уеб платформите имат начини да научат много за всеки клиент и те се възползват много добре от тази информация.

Непряка информация за клиентите на даден електронен магазин или посетителите на конкретен уебсайт се получава чрез:

  • проследяване на предишни покупки на клиенти,
  • проследяване на тяхното местоположение,
  • наблюдавайки техните дейности в социалните медии и мрежи.
  • Нагласите на потребителите се изчисляват с помощта на сложни алгоритми, които обработват множество набори от данни и дават като резултат предложения какво биха харесали потребителите.

Директната информация се дава директно от клиентите в анкети и проучвания, извършвани от компаниите.

По правило персонализацията е добре прикрита – клиентите или посетителите не знаят, че онлайн магазините и уебсайтовете, които посещават, им показват информация, оферти и/или промоции, избрани специално за тях.

Защо персонализираното пазаруване е важно за клиентите? Отговорът на този въпрос всъщност е доста лесен – благодарение на персонализираното пазаруване почти безкрайното търсене на нещо конкретно в онлайн каталога вече не е проблем. Ако при предишни посещения за пазаруване определен клиент е проявил интерес към определен тип продукти (като ги е разгледал, добавил ги в списък с „любими“ или ги е закупил), при следващото посещение на този онлайн магазин клиентът ще види същите продукти и подобни или свързани с продуктите ще бъдат приоритетни за клиента и той ще ги види първи. Така търговецът отговаря на конкретен интерес и нужди и същевременно успява да спести време на своя клиент.

В много случаи, ако търсим нещо в даден сайт и не го намерим с първите няколко клика, губим интерес и се отказваме – отлагаме го за друг път или влизаме в сайтовете на конкурентите. Ето защо персонализирането е полезно – не само за клиентите, но и за търговците на дребно.

В края на краищата, имайки предвид това, имаме една много важна препоръка към онлайн доставчиците – внимавайте да не прекалите с персонализирането и да не станете досадни за клиентите си! Имайте предвид тяхното лично пространство. Не ги провокирайте да мислят, че ги следите и манипулирате. Не само няма да спечелите нищо по този начин, но има реален шанс да загубите. Бъдете умерени във всичко!