Какво трябва да знаете за клиентите си?
Вашите клиенти са тези, които се използват вашите продукти и услуги. Те са хората, които могат да станат лоялни потребители, да споделят вашето съдържание и вероятно дори да ви препоръчат на свои познати и клиенти. Те са тези, които ще поддържат работата на вашата компания. Трябва да разбирате клиентите си, за да създавате по-добро съдържание, по-добри продукти и по-добри изживявания. Това предполага да научите всичко възможно за това кои са те и от какво се нуждаят. По този начин ще разработите продукт, който действително решава техните проблеми, а не такъв, който звучи добре за маркетингови цели. Трябва да имате предвид обаче, че това не означава само да попитате клиентите си за мнението им или да изслушате оплакванията им.
Кои са те?
Разберете пола, възрастта и професията на вашите клиенти, ако правите директни продажби. Разберете в каква индустрия и колко голям бизнес са те, ако клиентите ви са фирми. Дали са голяма мултинационална корпорация или малък семеен бизнес, например? Тази информация може да ви помогне да идентифицирате подобни компании, към които може да се насочите. Освен това важно е да проучите тези данни, преди да създадете рекламна кампания, за да сте сигурни, че тя би била точна, уместна и правилно насочена.
Защо купуват?
Потребителите трябва да имат причина за своите покупки. Понякога причината е ясна - например да си закупите хартия за печене, ако ще печете бисквитки. Друг път нуждата не е толкова очевидна, но продуктът се свързва с нещо в мозъка на потребителите и ги кара да искат да го купят. Тази група включва декорации или специализирани елементи като табелка за добре дошли на входа например.
Във всяка от тези ситуации клиентът е решил, че по някаква причина трябва да купи стоките, защото това по някакъв начин ще подобри живота му. Това, което трябва да направите, е да определите как вашият продукт подобрява живота на клиенти ви и да подчертаете предимствата му във вашите маркетингови материали. Когато имате тези данни, ще можете лесно да комбинирате клиентските изисквания с предимствата, които вашата компания може да предостави и така да повишите клиентската удовлетвореност.
Какво ги кара да се чувстват добре когато купуват от вас?
Продажбите са резултат от ефективен маркетинг на продукти ви и комбинирането им с нуждите на вашата целева аудитория. Трябва обаче да отидете отвъд това и да откриете какво прави клиентите ви щастливи да купуват вашите стоки. Ценят ли повече удобството или сигурността и защитата имат по-голяма стойност за тях? Или е само цената? Според няколко експерти хората обикновено не купуват продукти само заради цената. Според мен обаче тази мотивация е един от ключовите мотиватори за покупка. Разберете кои са факторите, които имат най-голямо значение и които карат клиентите ви да купуват точно от вас, развийте ги и по този начин изградете една дългосрочна взаимнополезна връзка с потребителите си.
Какви са техните очаквания?
Редовното удовлетворяване или дори надхвърляне на очакванията на клиентите е една от стратегиите за подобряване на взаимоотношенията ви с тях. Това означава да спазвате думата си, независимо дали става въпрос за безплатна доставка, гаранция за функции или обслужване на клиенти. Клиентите имат очаквания, когато работят с даден бизнес, и ако тези очаквания не бъдат изпълнени, те ще се отдръпнат, а може дори да спрат да използват продуктите и услугите ви. Вашата марка се разпознава като негласно споразумение с клиента ви да отговаря на конкретни очаквания и е значително по-вероятно да се сдобиете с лоялни клиенти, ако постоянно отговаряте или дори надхвърляте очакванията им.
Какво е мнението им за вас и вашите конкуренти?
Комуникацията с вашите клиенти е единственият реален начин да разберете тяхното мнение. Отговаряйте на имейлите им, участвайте в дискусии в социалните медии и винаги благодарете на клиентите за техните оценки, независимо дали са положителни или лоши! Като говорите директно с клиентите си, можете да научите много за образа, който бранда ви има в очите на своите потребители.
В днешно време, когато потребителите могат лесно да си купят нещо от всяка точка на света, никой бизнес не може да работи без конкуренция дълго време. Трябва да сте наясно какво мислят вашите клиенти за конкурентните продукти на пазара, ако искате да сте една крачка пред конкурентите си. Погледнете и какво казват клиентите за вашите конкуренти. Какво харесват? Какво не им допада чак толкова? Съберете тези данни, за да персонализирате своя продукт, стойност и съобщения, които изпращате към потребителите си. Ако на вашите клиенти им харесва да правят бизнес с вас, те вероятно ще купуват повече от вас. И можете да разрешите проблемите на клиента само ако сте наясно с тях. Имате много по-голям шанс да останете пред конкурентите си, ако сте наясно какво е мнението на клиентите ви към тях и техните продукти.
Финални думи
За да се връщат вашите клиенти, е нуждо да познавате добре техните нужди и желания. Важно е да имате информация за демографските характеристики на потребителите си, областите им на интерес, източниците на знания и съвети и основните им притеснения. Това също включва да слушате какво имат да кажат, вместо просто да повтаряте това, което смятате, че би им харесало. Понякога най-добрите решения се появяват не от дългогодишен опит, а от нова перспектива и желание за изслушване.
Единственият начин, по който тази информация може да бъде полезна за вас, е ако имате CRM софтуер, който ви позволява да съхранявате всичките си данни на едно място. Организирайте данните в клиентски профил, отделете контактите си в списъци с акаунти или ги групирайте в сегменти, за да улесните вас и вашия екип при създаването на маркетингови кампании, реклами и промоции.